top of page

ACTUEEL

19-05-24, 17:30 | update: 08-06-24, 20:21

© Foto Frank Schoenmaker


Toneel Bijgewoond op zaterdagavond in de Drommedaris te Enkhuizen. Daar weer te zien 22, 24 en 25 mei.


’The Marat-murder’, geschreven door Jurgen Walch en ChatGPT, neemt het publiek mee in het vraagstuk: wat gebeurt er als ’Quenty’ Tarantino na dertig jaar een film maakt met een nieuwe generatie acteurs? Helemaal boven in de eeuwenoude toren, die in 1540 is gebouwd, start het spel meteen bij binnenkomst. Het is de première van vijf voorstellingen op rij en de zaal zit goed vol.

De start lijkt heel even te haperen, maar dit wordt snel hersteld. „Bent u klaar voor de toekomst?”, is de vraag die aan het begin wordt gesteld. Het decor is werkelijk fantastisch: een hoge steiger domineert het toneel, waaronder het werkgebied is van twee wetenschappers die AI-acteurs programmeren, bedienen en onderhouden. Een futuristisch decor met oog voor detail. Ook de techniek is hoogwaardig en brengt het stuk naar een hoger niveau.


Een hoge steiger domineert het toneel. © Foto Frank Schoenmaker


Quenty Tarantino is de regisseur van de cast die alleen uit AI-acteurs bestaat. De nieuwe toekomst geeft een belofte van geen lange draaidagen meer en alleen maar voordeel. Maar is dat echt zo? De monoloog tussen Tarantino en de AI die Murrat speelt, is erg intrigerend. Murrat is een bijzondere verschijning in een fascinerend kostuum. Zij spreekt zonder haar mond te bewegen, haar tekst klinkt door de luidspreker, die door de acteur zelf is ingesproken. Marianne Krommenhoek zet de rol van de regisseur vol verve neer, subliem en zeer overtuigend.

Dertien acteurs zetten met zijn allen sterk en overtuigend spel neer. Het speelvlak wordt goed gebruikt, de dictie is goed, er is interactie met het publiek en het is overduidelijk dat de spelers goed op elkaar zijn ingespeeld en vertrouwen in elkaar hebben. Dit laatste is zeker nodig in een aantal scènes waarin een AI dreigt om te vallen en wordt opgevangen. De slotscène is het hoogtepunt van de avond. Eén minpuntje: eet een AI een broodje pindakaas? Smeren kan, maar een hap nemen is ongeloofwaardig.


Futuristisch theater over de toekomst. © Foto Frank Schoenmaker


Het stuk laat het publiek nadenken, want zijn we eigenlijk wel klaar voor de toekomst? Hoe zou het zijn als het menselijke brein overgezet kan worden op een AI in een perfect gesimuleerde wereld?

Het publiek is enthousiast. „Heel leuk gedaan”, zegt Charlotte, een vriendin van Steven, een van de acteurs. „Een spektakel, toch wel.”

Gert-Jan Klompenhouwer is er om twee redenen. „Ten eerste: mijn vrouw speelt mee, Elly van der Schriek”, reageert hij enthousiast. „Ten tweede ben ik een fervent toneelbezoeker. Het is origineel, verrassend en een actueel thema”, besluit hij.

Of we klaar zijn voor de toekomst? Dat zal de tijd uitwijzen, maar wat zeker is: het publiek heeft genoten van dit spectaculaire theater!





The Marat-Murder, vol. 1 & 2” directed by Quenty Tarantino.

In dit stuk maakt de Franse Revolutie van Weiss plaats voor de 21ste -eeuwse Vierde Industriële Revolutie. Niet Marquis de Sade maar de wereldberoemde Quenty Tarantino regisseert “The Marat-Murder” nadat hij ruim dertig jaar geen films heeft gemaakt. In opdracht van een Big Tech-bedrijf doet hij dat met een nieuwe generatie acteurs:   Kunstmatig Intelligente Robots.

Het wordt een verhaal over wraak, vooruitgang, kapitalisme, en de mens in een digitale wereld. Geheel in de stijl van de rest van het oeuvre van Tarantino is “The Marat-Murder vol. 1 & 2” directed by Quenty Tarantino een dialoog gedreven stuk met actie, “larger-than-life” karakters, en natuurlijk lekker veel referenties naar Pop-culture. Een feest van herkenning voor cinefielen, toegankelijk en actueel voor iedereen.

 

De voorstellingen zijn te zien in de Drommedaris op de volgende data:

Zaterdag 18 mei om 20.00 uur (de premiere)

Zondag 19 mei om 14.00 uur

woensdag 22 mei om 20.00 uur

vrijdag 24 mei om 20.00 uur

zaterdag 25 mei om 20.00 uur


Kaarten a 12,50 zijn te bestellen via: www.drom.nl


bottom of page