top of page

ANNA HINSE REGISSEUR EN ARTISTIEK LEIDER

TGD heeft sinds 2002 Anna Hinse als vaste artistiek leider en regisseur. Dit jaar werkt TGD met zowel Anna Hinse als met gastregisseur Irma Sijs. TGD organiseert regelmatig een Masterclass van andere regisseurs, toneelschrijvers en acteurs om de speelkwaliteit op verschillende niveaus te verbeteren. Onder andere hebben Frederik de Groot, Koos Terpstra, Nader Farman, Patrizia Esposito en Chris Champion een masterclass gegeven.

​

Anna Hinse (1966) is afgestudeerd regisseur, zij volgde haar opleiding aan de HKU (Hoge school voor de Kunsten Utrecht) faculteit theater.
Zij is vanaf 1994 dramadocent bij kindertheater Dondersteen te Enkhuizen.
Zij regisseert vanaf 1994 ook haar eigen groep in Enkhuizen bij jongerencentrum De Hoogte en vanaf 1999 Toneelgroep Drommedaris die in de Drommedaris is gehuisvest.
Daarnaast geeft zij les als dramadocent en stagebegeleider op het Horizoncollege (MBO/SPW) te Hoorn. Na haar studie heeft ze nog veel masterclasses gevolgd op het gebied van acteren.

Deze kennis draagt ze over aan haar eigen spelers.

Werken met grote groepen is haar passie. Het samenwerken met zoveel mogelijk acteurs, die samen een voorstelling neerzetten en als een ensemble opereren is voor Anna dé uitdaging. Zowel voorstellingen in het theater als voorstellingen op locatie.

​

Enkele titels recentelijk geregisseerd:

​

  • 2002: “Antigone” van Jean Anouilh

  • 2003: “Het Huwelijk van Bette & Boo” van Christopher Durang, eigen vertaling

  • 2004: “Een Midzomernachtdroom” van William Shakespeare

  • 2005: “De Storm” van William Shakespeare, locatietheater

  • 2005: “Langs Grillige Schaduwen”, locatietheater

  • 2006: “Dansen op Graven”, theaterroute in kader van Enkhuizen 650

  • 2007: “www.MAdR.nl“, eigen tekst over Michiel de Ruyter

  • 2008: “Bloedbruiloft”, in samenwerking met Wieneke Pastoor

  • 2009: “Langs Grillige Schaduwen”, reprise locatietheater

  • 2010: “Jeanne”, van Koos Terpstra

  • 2011: “Low Profile” , van Eline de Zoete, locatietheater en theatervoorstelling

​

​

IRMA SIJS GASTREGISSEUR 

De in Finland geboren Irma Sijs, regisseur en actrice, regisseert al jaren in heel Noord-Holland.
Zij is oprichter en artistiek leider van Stichting Element en sinds 2007 van productiehuis Siberische Bruiloft.
Naast haar regiewerk geeft ze ook spel- en regielessen en coacht beginnende regisseurs.
Ze is al jaren bevriend met Anna Hinse en ze hebben elkaar door de jaren heen vaak vanaf de zijlijn ondersteuning geboden.

​

​

TGD werkt vaak met stukken van bekende auteurs zoals Shakespeare, Frederico Garcia Lorca, Koos Terpstra en Ad de Bont.
In eigen beheer heeft Eline de Zoete een stuk geschreven. TGD staat voor progressie en uitdagingen en gaat altijd voor kwaliteit!

​

ELINE DE ZOETE AUTEUR 

Eline de Zoete (Dordrecht, 24- 04-1979) is theatermaker en van huis uit beeldend kunstenaar.
Sinds 2003 is zij actief betrokken bij TGD als onder andere productieleider, vormgever en acteur.
Daarnaast heeft ze verschillende rollen binnen kleine theater en filmproducties gespeeld.
Eline schrijft onder andere poëzie en columns voor een plaatselijke radiozender.
“Low Profile” was haar eerste theaterstuk.

In 2016 heeft Eline haar eerste geïllustreerde kinderboek uitgegeven. “Koning Frederik, een luchtige anekdote”.

Ouder werk van haar hand;

Teksten en vormgeving voor ‘Dansen op Graven’.
Tekst voor project 1572 i.o.v. St. De Maagd van Enkhuizen.
Teksten voor ‘De Kroniek van Enkhuizen’.
Het huidige stuk “Nieuwe Goden” heeft Eline geschreven naar aanleiding van de chaos binnen de (wereld) politiek.

Hieronder een kort interview over haar inspiratie:

“Het idee voor Nieuwe Goden werd geboren uit de waanzin van de verkiezingen van Amerika en daarna die van Nederland. Ik heb met fascinatie gekeken hoe er met modder werd gegooid, werd gemanipuleerd en snoeihard gelogen om de kiezers te overtuigen.

Spindoctors die letterlijk alles uit de kast halen om te winnen en politici die zichzelf continu tegenspreken en met een staalhard gezicht incasseren wat er over ze wordt geschreven en gezegd door hun opponenten.

Op een bepaald punt vroeg ik me af waar hun menselijkheid was gebleven. Zijn politici nog wel in de mogelijkheid te voelen als een gewoon mens? Of zijn ze met hun taak als politiek leider verplicht al deze emoties uit te schakelen? Na het lezen van het boek “Pluche” van oud-politica Femke Halsema kreeg ik hierover antwoord; Nee, je persoonlijke leven kan bijna niet meer bestaan en alle ‘normale’ emoties die we als mens kennen moeten naar de achtergrond geplaatst, zeker als je als vrouw opereert binnen de politiek. Om deze reden kwam het idee om mijn hoofdpersonen verliefd op elkaar te laten worden en met deze liefde de menselijke emoties in het verhaal te verwerken.

In dezelfde periode las ik ook het boek ‘Imperium’ van Robert Harris, over de ambitieuze

Marcus Cicero die maar één levensdoel heeft: heerschappij over de Romeinse staat. Als gewiekste advocaat baant hij zich een weg naar het absolute machtscentrum van Rome.

Met het lezen van dit boek besefte ik dat er maar weinig veranderd is door de eeuwen heen en ging ik me verdiepen in de Griekse en Romeinse politieke geschiedenis. Hieruit werd het idee geboren om het campagne-team Goden te laten zijn. Want, net als nu, lijken de politici te worden gestuurd van bovenaf en is er weinig ruimte meer over voor echte menselijkheid.

Waar ooit de droom Europa begon, Griekenland de bakermat van de Westerse politiek, zien we nu hoe de droom in duigen valt in het hedendaagse bestaan.” Eline de Zoete 2016/2017

 

AD DE BONT AUTEUR 

Ad de Bont (Amsterdam, 9 mei 1949) is een Nederlandse toneelschrijver en -regisseur.
Hij studeerde aan de Pedagogische Academie, volgde een opleiding als dramadocent en volgde daarna, van 1972 tot 1975, een opleiding aan de Academie voor Kleinkunst in Amsterdam. Van 1974 tot en met 1977 was hij lid van cabaretgroep Vangrail, die onder andere Cameretten ’74 won.

Van 1982 tot 1987 vormde hij samen met regisseur Allan Zipson de artistieke leiding van jeugdtheatergroep Wederzijds. Na deze periode is Ad de Bont artistiek leider van deze jeugdtheatergroep. Ad de Bont heeft er vele jeugdtheaterteksten geschreven, bewerkt en geregisseerd. Ook voor groepen en instellingen als Het Vervolg, Theatergroep Mevrouw Smit, De Trust, B&D, Het Paleis in Antwerpen, de NCRV en Press Now schreef hij toneelteksten. Bij Het Vervolg, Fact, Speeltheater Holland, KJT Antwerpen, Schauburg München en het Paleis in Antwerpen verzorgde hij regies.

Veel van zijn stukken zijn vertaald. Naast de vier grote Europese talen, ook in de Scandinavische talen, het Hongaars, Portugees en Italiaans.

Ad de Bont werd onderscheiden met de Hans Snoekprijs, verder met de First International Ostakino Prize in Moskou (1994), de VKV prijs (1998), de Deutsche Kindertheater Preis (1998), laureaat du MPE als beste buitenlandse productie in Canada (2004), De Hustinxprijs (2004).

Sinds 2009 is Ad de Bont samen met Liesbeth Coltof artistiek leider van de Toneelmakerij.

​

KOOS TERPSTRA AUTEUR 

Koos Terpstra (Texel, 12 januari 1955) is een Nederlands schrijver en toneelregisseur.

Na zijn studie Nederlands deed Koos Terpstra de kopstudie theaterwetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Na zijn afstuderen in 1988 was hij regisseur bij verschillende gezelschappen waaronder De Toneelschuur, Fact en Theater van het Oosten. Met Vijand van het volk (1994) en Troje Trilogie (1995) werd hij geselecteerd voor Het Theaterfestival. Koos Terpstra werd genomineerd voor de Gouden Gids Publieksprijs met het stuk Elektra in 1997. In 1994 won hij de Perspectiefprijs, en in 1995 de Prijs van de Kritiek en de CJP Podiumprijs.

Naast regisseren heeft Koos Terpstra ook geschreven, onder andere Coriolanus, Het Neerstorten van de Hindenburg en Wat Daarna Gebeurde, Zweet en Oud. De Troje Trilogie kreeg de Taalunie Toneelschrijfprijs als het beste stuk van 1995. Dit stuk is vertaald in het Duits, Spaans, Engels, Pools, Frans en het Zweeds.

Tevens was hij artistiek leider van verschillende gezelschappen. Van 1986 tot en met 1988 bij het Brandtheater. Van 1995 tot en met 1998 van het Rotheater en vanaf 1999 tot 1 januari 2009 is hij artistiek leider/algemeen directeur van het Noord Nederlands Toneel.

Koos Terpstra begeleidt ook regelmatig cabaretgezelschappen. Sinds 1990 werkt hij al samen met Lebbis en Jansen. Daarnaast regisseerde hij onder andere Niet Uit Het Raam (NUHR) en Titus Tiel Groenestege en Han Römer onder de naam De Ploeg. Met dit laatste gezelschap maakte hij een toneelbewerking van Festen en Vendetta.

bottom of page